De plaatdrukproef, ook wel plaatbelastingsproef of meestal gewoon plaatproef genoemd, is een grondmechanisch onderzoek dat uitgevoerd wordt om bepaalde eigenschappen van de ondergrond te weten te komen. Het heet de plaatdrukproef omdat bij de proef een sterke stalen plaat met een bepaalde diameter wordt gebruikt. Dit kan onder andere een Ø 300 mm, Ø 600 mm of een Ø 762 mm zijn.
Deze plaat wordt door middel van een hydraulische cilinder en een contragewicht de grond ingedrukt.
Middels deze proef is het mogelijk om twee eigenschappen van de ondergrond op die specifieke locatie te bepalen. de elasticiteitsmodulus (E) en de beddingsconstante (Ks).
Voor de evaluatie van de test worden de zettingen van elke belastingsfase en de bijbehorende gemiddelde normaalspanning onder de belastingsplaat weergegeven in een diagram als belastingszettingskrommen.
De vervormingsmodulus Ev wordt bepaald uit de zettingslijn van de eerste belasting (Ev1) en de tweede belasting (Ev2). Door de eerste belasting wordt altijd een bepaalde resterende vervorming verkregen en daarom geeft de verhouding van de dienovereenkomstig hogere Ev2-waarde tot de Ev1-waarde een indicatie van de bereikte verdichting.
foto: Q-Tech Mobility
foto: hmp GmbH
International standard:
USA
ASTM D1195/1196
Standard Test Method for Repetitive/Nonrepetitive Static Plate Load Tests of Soils and Flexible Pavement Components, for Use in Evaluation and Design of Airport and Highway Pavements
Great Britain
BS1377-9
Methods for test for soils for civil engineering purposes
– In-situ tests
Switzerland
SN 670317
Soils - Plate load test EV/ME
SN 670312
VSS-Equipment for plate load test EV/ME
Austria
ÖNORM B4417
Geotechnical engineering; Exploration of soils;
Plate load test
Italy
CNR BU 146/92
Prove di carico con piastra,
Il modulo di compressibilità Md, M’d
France
NF P94-117-1
reconnaissance et essais - Portance des plates-formes - Partie 1 : module sous chargement statique à la plaque (EV2)
Sweden
TDOK 2014:0141 Version 1.0
Bestämning av bärighetsegenskaper med statisk plattbelastning
Norway
R211 Feltundersøkelser
Metode 2.2.4 Platebelastning
German standard:
DIN 18134 issue 2012-04
Soil; testing procedures and testing equipment
– Plate load test
RStO 01
Directives for standardisation of the superstructure of traffic areas
In Nederland is de dynamische plaatdrukproef, een proef die steeds vaker wordt toegepast om het draagvermogen van onderlagen te kunnen toetsen. Voor deze proef gebruiken wij een valdeflectiemeter. Met dit meetinstrument kan snel en eenvoudig door een zestal valbewegingen de elasticiteitsmodules (Evd) wordt bepaald. Het voordeel ten opzichte van de statische plaatdrukproef is dat er geen contragewicht gebruikt wordt tijdens de meting, en per dag meer dan 100 metingen per dag kunt uitvoeren.
De set bestaat uit een voetplaat (d=300 mm) en twee valgewichten (10 kg en 15 kg). Op basis van de valbewegingen wordt de zetting tegenover de tijd uitgezet. De gemiddelde zetting van deze 3 waarden wordt op basis van de gemeten de kracht omgezet in de Evdwaarde. Helaas zijn van de dynamische plaatbelastingsproef in Nederland nog weinig ervaringscijfers voorhanden. Om die reden zijn voor de diverse materialen en wegconstructies nog geen data beschikbaar om grenswaarden of minimaal te behalen stijfheidsmoduli uit de meetdata af te leiden.
In Duitsland is inmiddels al meer ervaring opgedaan, en wijzen de verschillende onderzoeken de correlatie uit tussen de dynamische en statische plaatdrukproef. Op basis van deze informatie passen wij de proef steeds vaker toe.
Q-Tech Mobility is dealer van Terratest.
Snelle levering & goed advies.
Wilt U meer informatie ontvangen over de Terratest LWD meters, uitgebreide software, of over het gebruik?
Neem dan contact met ons op.
Bouwterreincertificaat (BTC) Nederland
Naar een beter ontwerp van het werkterrein voor de inzet van (funderings)machines
Beoordeling draagkracht
Al in 2009 constateerde de toenmalige Arbeidsinspectie (thans Inspectie SZW) in haar rapportage van het Project Fundering 2009, dat 38% van de bezochte bedrijven meldde dat zij in de afgelopen acht jaar 1 tot 10 keer hebben meegemaakt dat een machine omviel; in twee van de drie situaties speelde hierbij de draagkracht van de ondergrond een rol. Anderzijds bleek dat 78% van de desbetreffende bedrijven de draagkracht van de grond altijd vooraf beoordeelde. In welke mate en op grond van welke gegevens dat geschiedde vermeldt het rapport niet.
Slechte bouwputten en bouwterreinen vormen al heel lang een bron van klachten en problemen van funderingsbedrijven. Zij zijn niet zelden een van de eersten op het werk en treffen vaak een slecht voorbereide werkvloer aan. De toegankelijkheid van de bouwput of het bouwterrein laat ook vaak te wensenover. Weliswaar wordt in het kader van de NVAF-opstellingskeuring (uit te voeren door een deskundige van het bedrijf of een externe instantie) het bouwterrein in de werkvoorbereiding én bij aanvang van het werk ‘meegenomen’, met een visuele controle ben je er niet. Gericht (grond)onderzoek dient plaats te vinden op basis waarvan concrete maatregelen moeten worden genomen.
BTC Nederland
Het Bouwterreincertificaat (BTC) Nederland is de Nederlandse versie van het WPC. De NVAF heeft dit systeem, dat is ontwikkeld door de FPS en de HSE2, in Nederland geïntroduceerd. Het betreft een verklaring dat het bouwterrein behoorlijk is ontworpen en aangelegd in overeenstemming met het ontwerp en regelmatig wordt geïnspecteerd en behoorlijk onderhouden, zodat de begaanbaarheid en draagkracht van het bouwterrein gewaarborgd zijn. Het certificaat vereist de handtekening van de opdrachtgever (N.B.: dat is doorgaans de hoofdaannemer) en moet worden overhandigd aan de aannemer van de funderingswerkzaamheden voorafgaand aan diens werkzaamheden op de bouwplaats.
In feite is voorafgaand aan elk werk een bouwterreincertificaat vereist, zeker wanneer funderingsmachines en andere kranen met zware lasten en een hoogliggend zwaartepunt worden ingezet.
Q-tech Mobility wordt regelmatig ingezet om de draagkracht op de bouwplaats te meten.
International standard:
‘ASTM E2835-11 Standard Test Method for Measuring
Deflection using a Portable Impulse Plate Load Test Device’
German standard:
TP BF-StB part B 8.3 edition 2012
German regulation: Engineering Code for Soil and Rock in Road Construction
ZTV E-StB 09
German regulation: Additional terms of contract and rules for earthwork in road construction
ZTV T-StB 95
German regulation: Additional terms of contract and rules for subbases in earthwork
ZTV A-StB 97 /2012
German regulation: Additional terms of contract and rules for excavation in traffic access
RIL 836, Deutsche Bahn AG
Guideline for the use of the measuring equipment in railway construction
Belgian standard:
SB 250 versie 4.1, 4.16.2 (April 2019)
Belgian regulation – Compaction test by means of dynamic plate load test
Austrian standard:
‘RVS 08.03.04
Compaction Tests by means of the Dynamic Plate Load Test
click here for a complete overview international standards